Ne kadar girisimci oldugunuzu biliyor musunuz? Peki ya bu girisimciligi sirketinizde otururken kullanabileceginizi? Nedir insani girisimci yapan ozellikler ve hangi kosullarin olmasi
gerekir?
Yataciysaniz, firsatlari gorebiliyor ve risk alabiliyorsaniz girsimci bir ruha sahipsiniz demektir. Tum bu ozellikleri sirketinizde kullanararak fikirlerinizi yeni ve yaratici urunlere donusturebilirsiniz. Nasil mi?
Yaratici Kisilerin Ozellikleri
• Duzenli olarak her gun kendileri, kendi degerleri ve cevresindekiler uzerinde dusunur ve sorgular.
• Derinlemesine gozlem yapar.
• Sonucu onceden gorebilir.
• Yaratici beyinler icin sorunlar, sadece birer meydan okumadir.
• Buyuk fikirleri onemsiz ayrintilardan, yeni fikirleri ise eski fikirlerden yaratmayi bilir.
Oncelikle sirketinizin size girisimci faaliyetlerde bulunabilmeniz icin firsat sunmasi gerekli.Sizin de bu firsati gorup icinizdeki yenilikci ve yaratici ruhu ortaya cikarmaniz gerekli. Tipki 3M sirketinde oldugu gibi. 3M'in bilim adamlarindan Spence Silver bir yapiskan uretti. Ancak cok fazla yapismayan ve elde kalan yapiskan icin bir kullanim alani bulamamisti. 3M'in diger bir arastirmacisi Art Fry ise koroda sarki soylerken ilahi kitabindaki yerleri isaretlemek istiyordu, cunku sayfa isareti olarak kullanilan kagit parcalari dusup duruyordu. Silver'in yapistiricisini kullanmayi dusundu ve kagit seritlerin uzerine bu ozel yapiskani surdu. Bir sey buldugunu anlamisti. Sefine bir yazi yazdi ve yeni not kagidiyla birlikte masasina yapistirdi. Iste 3M'in en cok bilinen urunlerinden biri olan kendinden yapiskanli not kagitlari Post-it® Not boyle dogdu. 1980 yilinda piyasaya surulen Post-it® Notlar ile 3M,insanlarin hatirlama, hatirlatma, komunikasyon seklini degistirdi ve Post-it® Notlar vazgecilmez bir sirket gereci haline geldi.
Nedir bu ic girismcilik?
Varolan bir organizasyonda girisimcilik faaliyetlerinde bulunabilme kabiliyeti, ic girisimcilik kavramiyla aciklaniyor. Ic girisimcilik olgusunun temelinde, girisimcilik dusuncesinin organizasyonun icerisine dogru cevrilmesi yatiyor. Ic girisimciler yoneticilerle mucitler arasinda bir kopru. Bu kisiler yeni fikirleri alirlar ve kazancli gerceklere donustururler. Ic girisimcilerin mucitlerden farki; mucitler yeni bir urun ortaya atarken, ic girisimciler o urunun pazarda yer almasi icin yeni bir surec one surerler. Benzer taraflari ise her ikisinin de risk almasi ve yaratici olmalari.
Ic Girisimciligin 10 Kurali
Ic girisimciler firsatlari goren, piyasanin ve cevrenin farkinda olan, karakteri guclu, risk alabilen, organizasyon ve analiz yetenegi yuksek olan kisilerdir. Problemlere yenilikci, yaratici bakis acisiyla yaklasir ve degisIklikleri yonetme becerisine sahiptirler.Yenilik yonetimi konusunda danisman olan Gifford Pinchot'un ici girisimcilikle ilgili gorusleri soyle:
• Ic girisimcilik tek kisilik bir aktivite degil, takiminizi kurun: Dogru ve istekli insanlardan bir takim kurun ve projenizi onlarla paylasin. Takim calisanlarina is surecleri hakkinda karar alma yetkisi verin, yenilikle ilgili yanlis kararlar aldiklarinda siddetli elestiriden kacinin.
• Kaynaklari sormadan once tavsiye alin: "Cok iyi bir fikrim var ve bana finansal destek gerekiyor." demektense " Tavsiyene ihtiyacim var, bana bes dakikani ayirabilir misin?" demek her zaman daha olumlu yaklasimlara sebep olur.
• Projeniz neyse is taniminiza bakmaksizin, projenin gerektirdigi her isi yapin: Hayalinizi gerceklestirmek icin is taniminizin disinda da olsa o isi yapin.
• Sirketinizin kaynaklarini taniyin: Sirketin ozgurluklerini, kaynaklarini kullanin ve danisabileceginiz insanlardan faydalanin.
• Yanlislarinizdan ders alin: Yenilik yanlis yapmayi getirebilir.
Yanlislarinizdan ders alin. Her yanlis, isin nasil yurudugunu
anlamaya yaklastiran bir adim.
• Amaclariniza sadik kalin ve onlara nasil ulasacaginiz konusunda
gercekci olun.
• Musteri gibi dusunun: Ne kadar cok musteri gibi dusunurseniz,
organizasyonunuz musterilere nasil hizmet edilmesi gerektigini o
kadar iyi bilir.
• Sponsor bulun: Oncelikle fikrinizden eminseniz, bir sonraki adim
sponsor bulmak. Iyi sponsorlar siradan yetkililer degil, onlar
alisilmamis bir cesarete ve yeniligi gorme istegine sahiptir.
Sponsorlar finansal engellerin ustesinden gelir, calisanlari
yenilikci olmaya inandirir, kaynak ihtiyacini karsilar.
• Risk alin, yanlisliklara ve basarisizliga karsi toleransli olun.
• Size taninan her firsati ve sunulan her ozgurlugu degerlendirin.
Pelin Korfez
editor@kariyer.netKariyer.net - Yardimci Editor