Hayatınızın rengi nedir ? diye sorduğmuzda herkesin farklı farklı düşünerek ayrı cevaplar vereceğini tahmin edebiliriz. Verilen cevaplar kişinin o anki ruh halini yansıtmakla birlikte genel hayata bakışını da gösterebilir. Siyah ,beyaz, sarı , yeşil , mavi vb bütün renklerin bir anlamı olduğu ve kişinin ruh halini yansıttığını bilmeyen yoktur.
İnsanın hayata bakış rengi nedir? Renklerin etkisi neden fazladır ? Ruh halini nasıl etkiler ? Seçtiğimiz renklerin ne önemi vardır ? isterseniz bu soruların cevabını bulmaya çalışalım.
Mutsuz ve karamsar bir insanın daha çok gri ve siyah renkler giydiğini , sonbaharda ki bulutların gri renginin insana hüzün verdiğini , kapalı havada insanın daha çok karamsar olduğunu , hatta daha az güneş ve daha çok yağış alan ülkelerdeki insanların daha az neşeli olduğuna dikkat etmişsinizdir. Sonbaharın gri rengi , güneşin solgunluğu , yaprakların sararması , yağan yağmurlar ve gri renkli bulutlar kişide daha çok hüznü ve ölümü çağrıştırır. Yas tutan bir kişide ki siyah ve gri renklere , cenaze törenlerindeki siyah tonlara o kadar alışmışızdır ki neredeyse bu renkler ölüm ve matem ile özdeşleşmiştir.
Mutsuzluğun tam tersi olarak mutlu ve yaşama sevinci fazla olan kişilerin daha çok kırmızı , sarı, turuncu , yeşil , mavi gibi renkleri seçtiğini ve kişinin canlılık ve üretkenliği ile bu renklerin ne kadar uyum sağladığını görürsünüz. Yeşil , mavi , sarı gibi renkler tabiatı , üretkenliği , canlılığı temsil eder. İnsanın bilinçdışına her ilkbahar da yeşeren ağaçlar , açan rengarenk çiçekler , gökyüzünün berrak maviliği , güneşin sapsarı rengi yıllar yılı bir etki bırakır. İlk bahar kişide yeniden canlanmayı , hayatın neşesini ve üretkenliği ve dolayısı ile mutluluğu çağrıştırır.
Yaz dönemi aynı şekilde güneşin sapsarı rengi, tabiattaki yeşilliğin devamı , gökyüzündeki ve denizdeki maviliğin berraklığı ile insana daha çok mutluluğu hatırlatmaktadır. Yaz dönemi bütün bu hakim renklerden dolayı kişinin bilinç dışına daha çok dinlenme , huzur , mutluluk olarak çağrışım yapar.
Kış mevsiminde yine bir miktar karamsarlık vardır. Bunun nedeni kış döneminde güneşin nadiren yüzünü göstermesi ve daha çok hakim rengin gri olmasından dolayıdır. Aynı şekilde tabiatta herhangi bir canlılık olmadığı içi kışın yağmurlu ve gri rengi insanın canlılığını azaltır. İnsanlar biraz daha ümitsiz olabilir . O nedenle kış mevsimi bir çok yerde ''kara kış'' olarak tarif edilirken burada da siyah renk ve insanın bilinç dışında olumsuz bir çağrışım mevcuttur.
Renkler bilinçdışına hitap ederek insanın hayatına o kadar yön veriyor ki bu konuda çoğu kez farkında bile olmadan renklerin bizi yönlendirmesine boyun eğebiliryoruz. Renk seçimi günlük ilişkileirnizi , iş faaliyetlerinizi , firmanızın verimliliğini , günlük stres ve moral durumunuzu , tüketim ve üretim durumunuzu , etkinlik ve yaptırım gücünüzü kısacası hayatınızın nerede ise tamamını etkilemektedir. Bu nedenle renklerin gücünü kullanan kişiler sosyal ve bireysel olarak daha başarılı ,daha verimli , daha mutlu , daha etkin olabilir.
Hatta moral durumuna etkisi açısından önemli bir örnek daha vermek gerekirse ; Üzerinden atla**** sık intihara neden olan bir köprü gri renginden farklı olarak daha canlı renkler ile değiştirildiğinde üzerinden atla**** intihar etme oranının oldukça azaldığı gözlenmiştir.
Bütün bunlardan sonra renkler ile ilgili olarak bazı bilgiler verelim....
Kırmızı : Mutluluğu temsil eder ve kişinin iştahını açar bu nedenle gıda firmaları ağırlıklı olarak bu rengi kullanır. Çocuklarda ve çocuk eşyalarında (giysi , mobilya vb..) bu tonun çok fazla kullanılması çocukların mutluluğunu ve neşesini temsil etmesinden dolayıdır. Kırmızının insanın dolaşım sisteminindeki kan akımını hızlandırdığı söylenmektedir.
Sarı: Mutluluğu ve Geçiciliği temsil eder örneğin taksiler sarı renk kullanır. Sarı güneşin rengi olduğu için kişinin günlük hayatına hakim olan renktir. Özellikle açık sarı kişiye huzur verir. Geçiciliği temsil ettiği için firma amblemlerinde işin türüne göre yerinde kullanılmalıdır.
Kahverengi: Kahvrengi insanı hızlandırır , çabuklaştırır. Kahverengi ağırlıklı olan yerlerde uzun süre oturmak güç gelir. Yapılan testlerde arka planda kahverengi tonların ağırlıklı kullanıldığı yerlerde hareketliliğin arttığı gösterilmiştir. Bu nedenle fast food restaurantlarda bu renk fazla kullanılır. İş görüşmelerinde , prezentasyonlarda kahverengi giymemeniz uygun olur . Kahverengi toprak rengi olduğu için dikkat çekmemek isterseniz kahverengi tonlarını ağırlıklı kullanabilirsiniz.
Yeşil: Huzuru , üretkenliği temsil eder .Güven ve rahatlık veren bir renktir. Özellikle üretkenliğin önemli olduğu yerlerde yeşil tonlarının ağırlıklı kullanılması kişinin üretkenliğini artırır. Yeşil tabiatta hakim olan bir renk olduğu için rahatlatıcı ve sakinleştirici bir renktir. Özellikle ev ve işyerlerinde kullanılan açık yeşil tonların kişinin ruh halinde oldukça faydalı etkilerde bulunacağı düşünülmektedir.
Mavi: Huzuru temsil eder ve sakinleştirir . Aynı şekilde Tabiatta ağırlıklı renk olmasından dolayı yeşil gibi insanı sakinleştirir. Huzur verir ve kişinin gerginliğini azaltır. Özellikle açık mavi renkler kişinin iş ve ev ortamında sık olarak kullanması gereken bir renktir.
Lacivert: Sonsuzluğu ve otoriteyi temsil eder. İş adamlarının ve firmaların sık olarak tercih ettiği bir renktir. Özellikle önemli iş görüşmelerinizde tavsiye edebileceğimiz bir renk tonudur.
Beyaz: Temizliği ve saflığı temsil eder. Bütün hastanelerin ve tıbbi yönü olan kuruluşların ağırlıklı olarak kullandığı bir renktir.
Siyah: Matemi , karamsarlığı , gücü temsil eder , arka fonda hakim renk siyah olur ise konsantrasyonu artırır. Siyah renk yukarıda da değindiğimiz gibi kişinin hayatında oldukça etkili bir renktir.