İş Riskinizi Business Angels Sermayedarları Üstleniyor Yeni bir iş yeri açıyorsanız veya mevcut işinizi büyütmek istiyorsanız, ihtiyaç duyacağınız ilk şey paradır. Para sadece çarkı döndürmez, asıl çarkın ta kendisidir. Her şey paraya bağlıdır ve kaynak bulamazsanız işiniz başlangıç aşamasını geçemez. Bu sebeple bir yatırımcıda ne ararsınız? Risk sermayedarı denilen bazı yatırımcılar projenize para yatırırlar. Bu açıdan hisse senedi aracısı ya da yatırım firmasından bir farkları yoktur.
Diğer taraftan parasını yeni açılan işlere yatıran yatırımcı türleri de vardır. Risk üstlenirler ve bu sebeple de yatırım yaptıkları şirketlerle ve işlerle ilgili son derece dikkatlidirler. Bu yatırımcılara “business angels” adı verilir. Ya tek başlarına ya da bir sermaye grubu olarak çalışırlar. Öncelikle hisse senetleri ucuzken veya şirket değeri küçükken yatırım yaparlar. Şirketin olgunlaşması için birkaç sene beklerler ve hisselerini ya size ya da bir başkasına satarlar. Bunun için de şirketin yeteri ölçüde kar üretebilmesi gerekir.
Tabi buradaki sorun business angels sermayedarlarının kendi paralarıyla yatırım yapıyor olmalarıdır. Hiç kimse kendi parasını harcayan insan kadar dikkatli değildir. Bu nedenle de bu sermayedar grubu yatırımlarında çok dikkatlidirler. Bu sebeple eğer bu sermayedar grubunun dikkatini çekmek ve şirketinize para yatırmalarını istiyorsanız çok iyi bir hazırlık yapmanız gerekir. Yatırımcılarla bir araya gelmeden önce şirketinizle ilgili her detayı tam olarak bildiğinizden emin olun. Pazarınızı, hedef müşteri kitlenizi iyice tanıyın. Olası sorulara hemen cevap verecek durumda olun.
Ayrıca açık ve net bir iş planı hazırlayın. Kaç kişiyi işe alacağınızı, hangi malzemeleri satın almanız gerektiğini, ofis olarak nereyi kiralayacağınızı bu masrafların nasıl kara dönüşeceğini belirtin. Nakit akışınızı nasıl sağlayacağınız ve rakiplerinizle ilgili tatmin edici bilgiler verin. Toplantıya girmeden önce sorulara iyi hazırlanın. Onların yerinde olsanız neler sorardınız tahmin etmeye çalışın. İlk yıl ne kadar kar edeceksiniz? Sonraki on yıllık kar tahminleriniz nedir vb. gibi sorulara hazırlıklı olun. Ayrıca kendi durumunuza özgü sorular da gelecektir. Satış stratejilerinizi bilin: Sizi kalabalıktan farklı kılan nedir? Neden başka biri yerine size parayı versinler? Konunuzda tek olduğunuzu gösterin ki rekabetten kurtulun.
Genelde bu tür toplantılar psikolojiktir. Sesinizin güvenli çıktığından duruşunuzun kendinden emin bir görünüm sergileridiğinden emin olun. Güçlü bir ses tonu bazen güçlü argümanlardan daha etkilidir. İşinize kendinizi adadığınızı gösterin. Şirketinize yeteri kadar kaynak yatırmadıysanız yatırımcılar kendilerini dolandırdığınızı düşünebilirler. İşinize ne kadar para ve zaman ayırdıysanız yatırımcılar da kendinizi işinize yeteri kadar adadığınızdan emin olacaktır.
Kaynak: Dünya Gazetesi/Arif Uğur