a) Pazar payını genişletme fırsatı verir.
b) Eğer iç pazarda kapasite tam kullanılmıyor ise, üretimi artırma imkanı sağlar.
c) İç pazara olan bağımlılığı azaltır, ya da iç pazardaki durgunluğu telafi etme imkanı verir.
d) Dış pazarlara girerek, iç pazardaki rekabeti yayma imkanı verir.
e) İç pazarda denenmiş ve test edilmiş ürünleri ihraç ederek dış pazara girilmesi, pazar araştırması maliyetini azaltır.
f) Uluslararası pazarlarda yaşanan yoğun rekabet, ihracatçıları, ürünlerini pazarın ihtiyaçlarına göre uyarlamak için teşvik eder, böylece teknolojik know-how düzeyinde gelişme sağlanır.
İç pazara veya dış pazarlara açılmanın riskleri şunlardır.
İhracatta karşılaşılan risklerin pek çoğunun iç pazarda karşılaşılanlar ile olan benzerliğine dikkat etmek önemlidir.
a. Satışlar tahmin edilen seviyelerin altında kalabilir.
b. Rekabet beklenenden daha fazla olabilir.
c. Müşteriler ödeme yapmakta yavaş olabilir veya hiç ödeme yapmayabilirler.
Sadece ihracata özgü riskler ise şöyle özetlenebilir.
a. Hedef ülkeden ihracat gelirlerinin geri çıkışı kısıtlanmış veya yasaklanmış olabilir.
b. Döviz kurlarındaki dalgalanmalar karları azaltabilir, ortadan kaldırabilir, hatta kayıplara neden olabilir.
c. Ödeme yapılmaması veya sözleşme ile ilgili diğer anlaşmazlıklarda, yargıya gitmekte sorunlar çıkabilir.
d. Savaş, iç savaş veya yabancı devlet tarafından millileştirme gibi hedef pazardaki istikrarsızlıklar kayıplara yol açabilir.
e. Ürün yabancı pazarlarda kabul görmeyebilir.
Kaynak:
www.igeme.org.tr