Fuar Türleri Nelerdir? Yatay (genel) fuarlar: Tarım, endüstri ve her türlü tüketim mallarının birlikte ve çeşitleriyle (mamul, yarı-mamul ve hizmet) sergilendiği fuarlardır. Genellikle ürün ve hizmetin tanıtılması ve satışı esasına göre düzenlenir.
Dikey (ihtisas) fuarları: Düzenlendiği konuda üretilen ürün ya da hizmetlerin sergilenmesine izin verilen ve genellikle o sektörle ilgili hedef kitleler tarafından ziyaret edilen fuarlardır. Yüksek teknolojilerin tanıtılması, transferi ve üretilmesinde, ticari ilişkilerin arttırılmasında, pazar yapısı ve potansiyeli konusunda bilgi akışı sağlanmasına ortam hazırlar.
Bu tür fuarlar, konularına göre şöyle ayrıştırılabilir:
Büyük ihtisas fuarları: Yalnızca iş adamlarına açık olarak, sektör ve pazar dilimi bazında gerçekleştirilir. Bu fuarlara katılan şirketlerin, hem fuarın düzenlendiği ülkeden, hem de diğer ülkelerden çok sayıda ithalatçı ile karşılaşma ve ticari bağlantı kurma şansı vardır. Ayrıca pazara yeni girme gayretinde bulunan şirketler açısından, acente veya distribütör bulma konusunda avantajlar sağlar.
Küçük ihtisas fuarları: Küçük kapsamlı ticaret fuarları içinde sayısı en fazla olan bu fuarlar, genellikle perakendecilere yönelik olarak düzenlenir ve fonksiyonları açısından büyük ihtisas fuarları ile benzerlik gösterir.
İhtisas fuarları da endüstriye ve pazar bölümüne göre ikiye ayrılır:
Endüstriye göre ihtisaslaşma: Bir endüstriye dayalı organize edildiği için, konuyla ilgili olmayan kişilerin gelme olasılığı az olmakla birlikte, bu tarzdaki fuarlar acente ve distribütör bulma açısından iyi bir araç olarak görülür.
Pazar bölümüne göre ihtisaslaşma: Perakendecilere yöneliktir ve bu alandaki ticarette, yenilikleri tanıtmak için olanak sağlar.
Tüketici fuarları: Toplumun her kesimine açık olan, tüketim mallarının sergilendiği fuarlardır. Ziyaretçilerinin çoğunu, fuarın düzenlendiği merkez ve komşu merkezden gelen halk oluşturduğundan, belirli bir bölge ya da ülkede dağıtım ağı bulunan ürünler ve şirketler için, bu fuarlar genel tanıtım ve satış geliştirme açısından oldukça yararlıdır.
Entegre fuarlar: Temel alınan bir ürünle ilgili diğer tüm ürün, mamul, yarımamul, ekipman ve hammadde gibi temel ve yan dalları kapsayacak şekilde entegre edilerek düzenlenen fuarlardır.
Solo fuarlar: Bir ülkenin başka bir ülkede tek başına organize ettiği fuarlardır.
Bölgesel fuarlar: Belirli bir coğrafi bölge bazında düzenlenen ve içinde bulunulan bölgedeki ziyaretçiler tarafından ziyaret edilen fuarlardır.
Ulusal fuarlar: Düzenlendiği ülkenin kuruluşlarının katılmasıyla gerçekleştirilen ve başka bir ülke kuruluşunun katılımına izin verilmeyen fuarlardır.
Uluslararası fuarlar: Birçok ülkenin katılımıyla gerçekleştirilen ve fuara katılan firmaların kendi ülkelerinin ekonomik, teknolojik, kültürel-sosyal düzeylerini ve imkanlarını ortaya ko**** uluslararası bir tanıtma stratejisi izlediği fuarlardır.
Expo organizasyonları: Expo sözcüğü “uluslararası sergi” anlamına geliyor. 3-5 yıl gibi aralıklarla ve en çok 6 ay boyunca devam eden EXPO’lar, hem düzenlendiği ülkenin hem de katılımcıların ürün ve hizmetlerinin tanıtıldığı, teknolojik gelişmelerin sergilendiği, gelecek vizyonların yansıtıldığı bir iletişim platformudur. Bir ülkenin ekonomik ve teknolojik değerlerini tanıtmakla kalmayıp, yerel ve kültürel değerlerini de tanıtmaya aracılık eder. Ayrıca ülkelerin ulusal ve uluslararası ekonomisini güçlendirdiği gibi, ülkeler arası ticari ve kültürel ilişkileri de geliştirir.
Kaynak: KobiFinans